تصویر

ساخت دستگاه تقطیر خورشیدی یکی از بهترین روش هایی است که برای جمع آوری آب آشامیدنی در مناطق کم آب می توانید انجام دهید. البته به شرطی که تجهیزات آن را همراه خود داشته باشید چون این تجهیزات جایگزین طبیعی ندارند.



لوازم مورد نیاز:

- ورق پلاستیکی شفاف و یا شیری رنگ بسیار کم رنگ به ابعاد حدودا 1.5 * 1.5 متر.

- در صورت امکان یک شلنگ نازک (مانند ست سرم ) به طول حدودا 1.5 تا 2 متر.

- یک مخزن جهت جمع آوری آب مانند یک لیوان تاشو و یا یک لیوان چوبی.

این لوازم می توانند در یک بسته کوچک تمیز قرار بگیرند و به کمرتان بسته شوند.



ساخت دستگاه

تصویر


1- با استفاده از یک تکه سنگ یا چوب تیز چاله ای به طول و عرض حدودا 120 سانتی متر و به عمق حدودا 90 سانتی متر حفر کنید. سعی کنید این چاله در یک منطقه مرطوب، بستر رودخانه و همانند اینها باشد که جمع آوری آب بیشتر و راحت تر شود.

2- فنجان را در عمیق ترین نقطه چاله قرار دهید.

3- شلنگ باریک را به طوری قرار دهید که یک سر آن داخل فنجان و سر دیگر آن از کنار چاله عبور کرده و به بیرون چاله هدایت شود.

4- در این هنگام ورق پلاستیکی بزرگ را روی چاله قرار داده به طوری که تمامی دهانه چاله را به خوبی بپوشاند. حالا وسط پلاستیک را درست در بالای دهانه فنجان ، با انگشت به سمت پایین فشار دهید تا ورق پلاستیکی شکل یک مخروط را به خود بگیرد و برای اینکه این شکل را حفظ کند یک تکه سنگ کوچک در محل نوک مخروط قرار دهید.

توجه داشته باشید که فاصله نوک این مخروط با دهانه لیوان می بایست حدود 15 تا 20 سانت باشد. سپس دور تا دور ورق پلاستیکی را می توانید با خاک و سنگ ببندید.

حتما تا به حال متوجه شدید که شلنگ پلاستیکی چه کاربردی دارد! پس از چند ساعت که مقداری آب به روش تقطیر در فنجان جمع آوری شد، شما می توانید بدون اینکه دستگاه را خراب کنید از سر دیگر شلنگ آب داخل لیوان را مکیده و دوباره از دستگاه استفاده کنید.

در مناطق خشک مثل بیابان ها توصیه می کنیم که عمق چاله را حدود 120 سانتی متر در نظر بگیرید و همچنین خرده های گیاهان علفی له شده مانند تیغ ها، بوته ها و در صورت وجود کاکتوس ها را در چاله دور تا دور فنجان بریزید. یادتان باشد که به هیچ وجه از گیاهان سمی استفاده نکنید.

تصویر

این دستگاه برای تصفیه آبهای آلوده به باکتری بسیار مناسب است اما در نظر داشته باشید که به هیچ وجه نمی توانید برای تصفیه آب های آلوده به مواد شیمیایی از آن استفاده کنید.


[align=center] حفظ آب بدن در مناطق گرم و سرد [/align]

بدن برای انجام فعالیت در مناطق گرم به مقدار مشخصی آب نیاز دارد. برای مثال فردی که در حال انجام کار شدید زیر آفتاب و در دمای 43 درجه سانتی گراد است، نیاز به حدود 20 لیتر آب در روز دارد. کمبود مقدار آب ضروری سبب کاهش شدید توان و کارآیی شخص در تصمیم گیری و انجام فعالیت های مورد نیاز شخص می شود.
درجه حرارت عادی بدن شما 37 درجه سانتی گراد است. بدن به وسیله عمل عرق کردن از گرمای زیاد خلاص می شود، هرچه بدن شما به سبب انجام فعالیت کاری یا تمرین و ورزش یا گرمای هوا، گرم تر می شود، بیشتر عرق خواهید کرد.


عرق کردن بیشتر بدن یعنی از دست دادن بیشتر آب. عرق علت اصلی اتلاف آب بدن است. عدم تعریق کافی هم باعث گرمازدگی می گردد. درک و توجه به این مساله که درجه گرمای هوا و فعالیت های جسمی شما چقدر در نیاز شما به آب موثر است، این امکان را به شما می دهد که با اقدامات صحیح از ذخیره آب خود حداکثر استفاده را بکنید، از جمله:



- محل سایه را پیدا کنید، از زیر نور آفتاب خارج شوید. چیزی را بین خود و گرمای زمین قرار دهید. حرکات خود را محدود کنید.



- از عرق کردن جلوگیری کنید. لباس کامل خود را از جمله عرق گیر را پوشیده و آستین ها را پایین بیاورید. روی سر را پوشانیده و گردن خود را با دستمال یا پارچه ای شبیه به آن محافظت کنید. این پوشش، بدن شما را از وزش بادهای گرم و طوفان های شن و تابش مستقیم آفتاب حفظ می کند.



- لباس های شما عرق بدن را جذب و تماس آن با پوست بدنتان را حفظ کرده، به نحوی که بهترین نتیجه خنک شدن را بدست می آورید. با ماندن در سایه و پوشیدن لباس کامل، بدون صحبت کردن، بسته نگاه داشتن دهان و تنفس از راه بینی، نیاز به آب برای زنده ماندن بطور موثر و قابل توجه ای کاهش می یابد.



- اگر آب نایاب است غذا نخورید، غذا جهت هضم شدن احتیاج به آب دارد بنابراین خوردن غذا سبب مصرف آبی می شود که برای خنک شدن ضروری است. بعد از خوردن غذا سوخت و ساز بدن هم افزایش می یابد که این امر نیز در کشیدن آب بدن تاثیرگذار است.



- تشنگی تنها نشانه واقعی نیاز به آب نیست، کسی که حالت تشنگی را ملاک نوشیدن آب قرار دهد، معمولا مقدار بسیار کمی از آب مورد نیاز بدن را می نوشد.



به منظور جلوگیری از اتلاف آب بدن:

- در دمای زیر 37 درجه سانتی گراد هر ساعت نیم لیتر آب بنوشید و در دمای بالای 37 درجه سانتی گراد هر ساعت یک لیتر آب بنوشید. نوشیدن آب در فواصل منظم به خنک شدن شما کمک کرده و تعریق را کاهش می دهد حتی هنگامیکه ذخیره آب شما کم شده باشد، آشامیدن آرام و پیوسته آب، بدن شما را خنک تر کرده و از دست دادن آب بدن را از راه تعریق کاهش می دهد.

به وسیله کم کردن فعالیت های خود در طول گرمای روز، عرق کردن خود را کنترل کنید و تا حد ممکن آب را جیره بندی نکنید زیرا با ضایعات گرمازدگی مواجه خواهید شد.



گرم بمانید


در هوای سرد پوشش گرم باعث تبخیر آب بدن می شود و این در حالی است که ما متوجه آن نمی شویم و در دراز مدت با کمی آب بدن مواجه می شویم. برای پیشگیری از این معضل باید هر روز مقداری آب در طول روز بنوشیم و این مساله را فراموش نکنیم. آب مورد نیاز در این حالت، مساوی آب مورد نیاز در هوای گرم است با این تفاوت که احساس تشنگی بسیار کمتر است که همین باعث فراموشی در نوشیدن آب است که خطرناک است. وقتی ادرار شما رنگ زرد تیره بگیرد، نشان از کم آبی بدن شما خواهد داشت.



در مواجه با ترک خوردگی سطوح پوست خود نکات زیر را رعایت کنید:

دائما محل ترک خوردگی را چک کنید. ترک خوردگی سطحی را گرم نگه دارید. از یخ زدن مجدد آن جلوگیری کنید. در مقابل به یاد داشته باشید که این ترک خوردگی ها را با برف نشویید و اگر وسایل بهداشتی و پزشکی ندارید از کندن پوست صدمه دیده جدا خودداری کنید.

یادتان باشد افزایش دفع ادرار یکی از عوارض قرار گرفتن در معرض سرما است که باعث کاهش آب بدن می گردد. این کاهش آب باید از طریق نوشیدن مایعات جبران شود.



[align=center]رفع تشنگی بدون آب [/align]


آب مایه حیات است و اغلب جانداران توانایی چندانی در مقابله با بی آبی ندارند. این احساس در مناطق گرمسیری و کویری در انسان تشدید می شود و همانطور که می دانیم تنها راه متصور رفع تشنگی نوشیدن آب است.

اما شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که راه های دیگری را هم برای رفع تشنگی در نظر می توان داشت ! گاهی باید تشنگی را در طبیعت به طرق دیگر کاهش داد و هر چند که بدن نیازمند آب است، اما تظاهرات تشنگی را به طور موقت کاهش داد. پس حتما این نکته را بخاطر بسپارید :

لباس های بالا تنه را دربیاورید و از قسمت سینه و شکم (نیم تنه بالا) روی سنگی که بیشتر ساعات روز در سایه بوده و کمی سرد و نمناک است دراز بکشید و در همان حال حدود 20 دقیقه بمانید.

با این عمل احساس تشنگی فروکش خواهد کرد و تا مدتی در حدود نصف روز احساس تشنگی نمی کنید. با وجود اینکه در خلال این زمان بدن نیاز به آب دارد اما احساس شما به این نیاز آزاردهنده نیست. این عمل شب هنگام که پیدا کردن آب مشکل تر است بسیار کارایی دارد.

سعی کنید همیشه یک بسته آدامس با اسانس های خنک همراه داشته باشید. آدامس جویدن به خودی خود تشنگی را کمرنگ می کند. به خصوص اگر اسانس ملایم نعناع داشته باشد.